This news has been received from: wtop.com

All trademarks, copyrights, videos, photos and logos are owned by respective news sources. News stories, videos and live streams are from trusted sources.

mail: [NewsMag]

(CNN) — A estas alturas, todo el mundo está al menos enterado de que una comisión selecta de la Cámara de Representantes investiga los disturbios del 6 de enero en el Capitolio de Estados Unidos. A través de sus audiencias públicas, esta comisión a atraído mucha atención.

De perfil más bajo es la investigación en curso del Departamento de Justicia (DOJ, por sus siglas en inglés) sobre la insurrección.

Esa investigación ya ha conducido a más de 800 arrestos de quienes participaron en la revuelta y además ha aumentado la presión sobre los principales actores en el mundo de Trump, como el abogado John Eastman y el exfuncionario del Departamento de Justicia Jeffrey Clark.

‘Esto es una bomba’: los asesores de Trump quedan boquiabiertos con el testimonio de Hutchinson

Para ayudar a entender mejor lo que el DOJ está haciendo, me puse en contacto con Katelyn Polantz, quien cubre el crimen y la justicia para la CNN. Nuestra conversación, hecho por correo electrónico y ligeramente editada para que fluya mejor, se encuentra a continuación.

Cillizza: empecemos por algo simple: ¿cuándo comenzó la investigación federal en torno al 6 de enero y qué sabemos de ella?

Polantz: una respuesta sencilla para una pregunta sencilla: comenzó la tarde del 6 de enero de 2021.

Fue entonces cuando tuvo lugar el crimen evidente: cientos de partidarios de Trump saqueando el Capitolio. Eso captó muy rápidamente toda la atención del Departamento de Justicia. Vimos los primeros arrestos federales —incluyendo el del chamán de QAnon Jacob Chansley— a los pocos días del ataque, y más de 800 personas han sido acusadas por los disturbios. El grupo incluye a integrantes de Proud Boys y Oath Keepers, que se enfrentan a cargos de conspiración sediciosa.

Al cumplirse el primer año, el secretario de Justicia, Merrick Garland, dejó claro que el Departamento de Justicia seguiría adelante con su investigación, estudiando el dinero y las comunicaciones, y siguiendo a donde condujera la evidencia. Fue entonces cuando empezamos a saber que personas que no estaban en el recinto del Capitolio, sino en los círculos políticos, formaban parte de esta investigación. Esto representaba una clara expansión de la actividad del jurado investigador que analizaba la organización de mítines y los falsos electores de Trump en los estados en disputa.

Hay actividad de investigación que todavía está en sus primeras etapas, sin que aparentemente haya cargos derivados de la misma todavía. Pero el DOJ se está volviendo más agresivo cada semana. Solo la semana pasada hubo docenas de nuevas citaciones, además de los registros a John Eastman y Jeffrey Clark. Todavía no sabemos a dónde nos lleva esto, pero la cantidad de información que se está recopilando llega ya muy lejos en el terreno de las comunicaciones del terreno de Trump.

Hutchinson: Trump aprobaba cánticos que pedían colgar a Pence 2:57

Cillizza: ¿Cómo está coordinando esta investigación —si es que lo está haciendo— con la comisión de la Cámara de Representantes? ¿Influye una en la otra o no?

Polantz: nada sucede de manera aislada en Washington. La comisión selecta de la Cámara de Representantes está haciendo un trabajo inusualmente bueno al trabajar con rapidez e indagar en profundidad por su cuenta, especialmente por lo mucho que ha podido recopilar a través de las entrevistas a los testigos (más de 1.000), los registros de los Archivos Nacionales y los correos electrónicos de Eastman. Ese cúmulo de pruebas acabará siendo de dominio público.
El Departamento de Justicia también ha estado trabajando en montañas de pruebas alucinantes, especialmente en la preparación de los juicios.

La Cámara de Representantes se ha centrado en la cúspide de la pirámide —el propio Trump—, mientras que el Departamento de Justicia investiga tradicionalmente de abajo hacia arriba, empezando por los propios agitadores. Estamos empezando a ver que esos intereses se cruzan, ahora que el DOJ quiere acceder a las transcripciones de los testigos que han hablado con la Cámara y no puede hacerlo tan fácilmente como los investigadores desean. La Cámara de Representantes dice que acabará publicando todo su material. Pero el muro entre el trabajo del Congreso y el DOJ en este momento se ha convertido en un punto de tensión.

Cillizza: el debate en la comisión del 6 de enero es si recomendará que se presenten cargos criminales en su informe final. ¿Tiene esa decisión alguna relación con esta investigación federal?

Polantz: probablemente no. Se ha vertido mucha tinta sobre si los miembros de la comisión harán o no una remisión. Algunos miembros del Congreso tienen una rica historia de tratar de decirle al Departamento de Justicia a quién debe investigar, con poco resultado. Ahora, al igual que entonces, el Departamento de Justicia no necesita que el Congreso le descubra las violaciones de la ley, tiene sus propias narices (y un poder de búsqueda y citación más sólido).

Por ejemplo: el registro del DOJ a Clark se produjo el día antes de que sus antiguos colegas dieran un testimonio mordaz sobre sus acciones al final de la administración de Trump a la comisión de la Cámara. Aun así, Garland ha dejado claro que su departamento está observando estas audiencias de la comisión. Si algo llama la atención de los investigadores que se revela en el Capitolio, es completamente posible que se muevan más rápido de lo que podría llevar redactar un informe final o una remisión.

Cillizza: el FBI ha citado, entre otras personas, al presidente del Partido Republicano de Georgia. ¿Está la investigación buscando en todos los estados oscilantes? ¿O no lo sabemos?

Polantz: sí sabemos que la investigación sobre los falsos electores ha sondeado la información de los siete estados donde se reunieron los electores de Trump. Pero recuerda: las citaciones que conocemos en esta investigación no solo buscan detalles sobre los actores políticos a nivel estatal.

También están pidiendo las comunicaciones que esas personas tuvieron con algunos de los niveles superiores de la campaña de Trump, con todos desde Rudy Giuliani a Eastman a Boris Epshteyn.

Cillizza: termina esta frase: “El peligro para Donald Trump de esta investigación es _______________.” Y explícala.

Polantz: “Quiénes pueden estar dispuestos a compartir lo que han presenciado”.
Tal vez Trump no corra ningún peligro y nunca haya cruzado la línea de la ley. Esto no se puede saber hasta que se reúnan los hechos.

¿Quién es Cassidy Hutchinson, la asistente de Meadows que ofreció un testimonio explosivo ante el Congreso?

Los hechos ya están saliendo a la luz en la televisión en vivo. Cassidy Hutchinson ha eclipsado a otros testigos como la estrella de la investigación de la Cámara. Pero no hay que olvidar que todas las audiencias públicas de la Cámara han sacado a relucir testimonios sorprendentemente sinceros de diversos funcionarios de la administración de Trump —como el exsecretario de Justicia Bill Barr; Eric Herschmann, un abogado que trabajó en la Casa Blanca de Trump; Richard Donoghue, ex subsecretario de Justicia en funciones; y Greg Jacob, que fue consejero de Mike Pence cuando era vicepresidente—, a menudo sobre su profundo desacuerdo con el presidente y cómo le advirtieron a él o a otras personas cercanas a él de lo equivocado de sus creencias sobre las elecciones de 2020.

Hutchinson reitera testimonio sobre conducta de Trump 0:44

Trump no fue capaz de mantener un cortafuegos en la investigación de Robert Mueller, y personas clave como el consejero de la Casa Blanca Don McGahn se convirtieron en testigos contra él en la investigación por obstrucción. Pero algunos de sus asesores optaron por soportar el juicio —y se irán a la tumba— sin revelar toda la verdad de lo que ocurrió dentro de la campaña de Trump cuando Rusia hackeó a los demócratas. El 6 de enero es diferente, según me ha dicho incluso un antiguo abogado defensor de Trump. Al menos en la última semana, la transparencia está ganando impulso.

The-CNN-Wire
™ & © 2022 Cable News Network, Inc., a WarnerMedia Company. All rights reserved.

News Source: wtop.com

Tags: que el departamento de justicia del departamento de justicia el departamento de justicia mara de representantes cassidy hutchinson los investigadores de la administraci en la investigaci en el capitolio john eastman y la casa blanca los disturbios jeffrey clark de la comisi actividad de audiencias p del congreso al menos en n sobre los miembros de el congreso a cargos de de la campa los estados

Search For Person In Water Along Morrissey Boulevard In Dorchester Underway (DEVELOPING)

Next News:

Letters to the Editor | Letters: Fossil fuels | Fuller picture | Trump accomplishments? | Grassroots support | Running from truth

Submit your letter to the editor via this form. Read more Letters to the Editor.

Fossil fuels have
improved humans’ lives

The anti-fossil fuel article by UCLA student Anna Novoselov (“Climate change stakes are enormous for Generation Z,” Page A6, Aug. 4) gives us the same tired doom and gloom of global extinction that’s been threatened, but unrealized for decades.

The display type, “A Livable Planet,” is ironic because it has been fossil fuels that have made our planet “livable.” Eighty percent of all our energy comes from fossil fuels and it is what has made it possible for the human race to flourish.

People all over the world depend on cost-efficient, accessible, dependable fossil fuels for heating, cooking, medical care, transportation and just surviving.

Jay Todesco
Concord

Numbers give fuller
picture of Trump years

In her letter of Aug. 11 (“Biden’s wins pale compared to Trump’s,” Page A6) Beth Elliot paints a rosy picture of Donald Trump’s presidency. However, she is talking about Trump’s first three years before the pandemic or war in Ukraine. Most of what she attributes to Trump, the strong economy, markets up, inflation under control, gas prices being low, border crossings down, crime lower, happened under Barack Obama. Obama, Trump and Biden have all aggressively confronted China.

Trump’s numbers, like most presidents, show some good and some not-so-good. Under Trump, the economy lost 2.9 million jobs. The number of people lacking health insurance rose by 3 million. The federal debt held by the public went up, from $14.4 trillion to $27 trillion. Illegal immigration increased. Apprehensions at the Southwest border rose 14.7% compared with 2016. Coal production declined 26.5%, and coal-mining jobs dropped by 16.7%. Manufacturing was down and the murder rate rose to the highest level since 1997.

Frank Grygus
San Ramon

Trump accomplishments
aren’t so pretty

Re: “Biden’s wins pale compared to Trump’s,” Page A6, Aug. 11:

It seems that Beth Elliot believes Donald Trump single-handedly enabled a strong economy, kept inflation at bay, lowered gas prices, was a whiz at international relations, and was the grand negotiator in the Middle East. I challenge Elliot to cite one policy enacted by Trump that brought about this Utopian vision.

It is outlandishly naïve to hold Joe Biden responsible for a shaky global economy and supply chain failures brought about by a pandemic, which Trump downplayed for almost a year. Likewise, to hold Biden responsible for inflation and high gas prices largely due to the war in Ukraine is utter nonsense.

Trump’s accomplishments: Convincing 46% of the population that he is not a criminal. Inciting an insurrection that breached the doors of the Capitol. Bringing about a political divide in this country like no one before him.

Michael Meneghetti
Pleasant Hill

Grassroots support
got bill through Senate

Those hoping to preserve a livable world for ourselves, our children and our grandchildren can find much to celebrate in the climate provisions of the Inflation Reduction Act recently passed in the U.S. Senate. The bill, now awaiting passage in the House, contains a huge investment – $369 billion – in low-carbon technologies and is expected to reduce greenhouse gas emissions 40% below 2005 levels by 2030.

With these policies in place, the United States will embark on a transformational journey to wean ourselves off the fossil fuels driving climate change, and in the process remove air pollution that sickens millions of Americans and inflicts billions of dollars in damage to our economy.

This breakthrough on climate legislation was made possible by grassroots support that was lacking in previous “inside the Beltway” efforts. Citizens’ Climate Lobby generated more than 200,000 letters and phone calls to members of Congress.

Abe Mazliach
Fremont

Thiessen can’t run
from the truth forever

Re. “How FBI blundered in going after Trump,” Page A7, Aug. 11:

I have to admit I’m beginning to enjoy reading Marc Thiessen because when I do, I hear Ronald Reagan saying, “There you go again.”

Related Articles

  • Letters to the Editor | Letters: New dams | Politics key | Sense of hope | Misleading bill | Defund Israel
  • Letters to the Editor | Letters: Donkey rescue | Lopsided view | Vote for Chen | Different message | Striking terrorists
  • Letters to the Editor | Letters: Clean Oakland | Sea-level rise | GOP malice | Abortion rights | Refugee assistance | Trump’s triumphs
  • Letters to the Editor | Letters: Climate legislation | Makes no sense | Punishing women | Right to choose | Expensive drugs | Biden’s victories
  • Letters to the Editor | Letters: Changing lives | Challenger’s message | Taxpayer funding | China angered | Abortion rights | Reflecting values
Dear Thiessen writes the search on Donald Trump’s files completely vitiates the credibility of the Justice Department. And to prove it Thiessen spends the first two-thirds of his column attacking the Clintons.

Then, when Thiessen finally begins to discuss Trump he states, “Muller cleared Trump of engaging in a criminal conspiracy with Russia.” That ain’t so. First William Barr leaked the report to put his biased spin on it (there’s a discredited Justice Department for you), and the report actually said that there’s so much malfeasance going on here it’s up to Congress to proceed. And we all know how that went. Once again the fearless Republican Congress kowtowed to a lie.

Thiessen can only run from the truth for so long.

Campbell Hunter
Walnut Creek

Other News

  • Kari Lake Says Federal Government Has Turned on People
  • Wisconsin Republican Strategy Against Gov Evers: Focus on His Choices
  • Trump Describes Process of How He Declassified Documents Found at Mar-a-Lago
  • Marjorie Taylor Greene moves to impeach Merrick Garland
  • The GOP Cares About Trump’s Civil Liberties—and No One Else’s
  • Ex-Trump Aide Sics MAGA Lackeys on Alleged FBI Agents’ Families
  • Former FBI Assistant Director Tells Fox News Viewers Trump Could Be Facing Charges on Heavyweight Statutes
  • Biden could EASE pressure on Iran to rescue the nuclear deal Trump killed despite Rushdie attack and assassination plots on US soil, leaked negotiations reveal
  • Fox News Guest Reads Statement from Trumps Office Claiming He Had a Standing Order Automatically Declassifying All Documents He Took Home with Him
  • Bongino Derails Fox News Segment on Trump to Complain About Hillary, Hunter Biden
  • Marjorie Taylor Greene Drafts Impeachment Articles Against Merrick Garland for Treating the FBI Like a Federal Police Force to Target Enemies
  • National Archives issues response to Trumps claim that Obama took 30 million pages of documents from the White House
  • Crime and Public Safety | Man accused of trying to break Into FBI office is killed in standoff
  • Democratic Rep. Chides MSNBC Host for Overdoing Coverage of Mar-a-Lago Raid at Expense of Inflation Reduction Act: With All Due Respect 
  • National News | FBI seized top secret documents in Trump estate search
  • National News | FBI seized top secret documents from Trumps estate
  • Bruce Reinhart Politics: Is He a Democrat or Republican?
  • National Politics | An updated list of notable investigations and lawsuits against Donald Trump
  • DOJ plans to retry Philip Esformes despite Trump commuting sentence of Florida nursing home owner